لذت تار نوازی

لذت تار نوازی

نت تار و سه تار، شعر و موسیقی اصیل ایرانی
لذت تار نوازی

لذت تار نوازی

نت تار و سه تار، شعر و موسیقی اصیل ایرانی

انواع کوکهای سه تار


در این پست
در مورد انواع کوک  ها برای سه تار می نویسم ، منتها قبل از آن باید اشاره کنم
که شما باید همواره بیاد داشته باشید که :
۱:  همیشه نام سیم اول سه تار برای تمام دستگاه ها دو است و تغییر نمی کند. 
۲ : سیم اول سه تار ممکن است فرکانس های مختلفی داشته باشد اما ما آن را 
همیشه دو فرض می کنیم و بر مبنای آن سیم های دیگر را کوک  می کنیم . حالا 
ممکن است در واقعیت صدای سیم اول لا ، سی بمل و هر فرکانس دیگری باشد،
اما ما باید آن را دو بخوانیم .
۳ : به طور معمول برای کوک های مختلف همواره سیم دوم سه تار یا سل کوک 
می شود یا فا ( یک فاصله چهارم یا پنجم درست پایین رونده )که البته باید در نظر
داشت که بسان سیم اول ممکن است در واقعیت به جای سل ، مثلآ می ،باشد  اما 
مـا آن را سل می خـوانیم و کاری با نامی که دیاپـازُن نشـان می دهد نداریم ، مگر
آنـکه بخـواهیم بر مـبنای دو ی دیاپازُن سـیم اول را کوک  
کنیم ، که سـیم دوم دقیقآ همان سل دیاپازُن کوک خواهد شد . 
۴ : سـیم سـوم و سـیم چهـارم سیم هایی هستند که در کوک  های مختلف متغیراند.
۵ : گوشه درآمد در هر دستگاه مهمترین گوشه است . 

***

دستگاه های هفتگانه موسیقی یعنی " شور ، سه گاه ، چهار گاه ، همایون ،
مـاهور ، نوا و راسـت پنجگاه و همچنین دستگاه های فرعی منشعب شده از
شور ( بیات ترک ، افشاری ، ابوعطا و دشتی ) و همایون ( بیات اصفهان )
هــمـگی با کـوک  هــای دو ، سـل ، دو ، دو -- و هـمچنـین دو ، فـا ، دو ، دو 
قابل اجرا هستند . اما از آنجا که همواره نوازندگان سه تاردر پی خوش صدا
تـر شـدن ساز خود بوده اند کوک  های دیگری هم مورد استفاده قرار گرفت ،
که تابع دستگاه مورد نظر است . 
بـه عنوان مثال شما می توانید با کوک  دو ، سل ، دو ، دو دستگاه سه گاه را
 با شـاهد می کرن بنـوازید .. کـه علائـم سـر کلـید گـوشه درآمد آن می شـود : 
سـی بمـل ، می کرن و لا کرن . ( که البته برای اجرای گوشه مخالف سه گاه 
نـت سی ، کــرن می شود ) و بقیه هم بکار هستند . در این صـورت نت شاهد
می کرن است..این نت در اجرای درآمد سه گاه  از همه مهمتر است و بیشتر
به گوش می رسد، بنا بر این می توانیم مثلآ سیم سوم و چهارم را به جای دو 
می کرن کوک  کنیم . این کار باعث می شود که هنگام اجرای درآمد سه گاه ، 
صـدایی بسـیار زیبـاتر از قبل که  دو ، سل ، دو ، دو کوک  کرده بودیم ، داشته
باشیم. اما باید در نظر داشته باشیم که با این کوک  اگر گوشه مخالف سه گاه 
را بزنـیم ، سـاز بد صـدا خواهـد بود .. پس این نکته به ما یاد می دهد که گاهآ
کوک  ها ما را در اجرای موسیقی محدود می کنند . پس باید قبل از کوک  کردن
تکلیفمان را بدانیم که چه چیزی را می خواهیم اجرا کنیم . در ادامه کوک  های 
معرفی شده توسط مرحوم استاد احمد عبادی ، نوازنده بزرگ سه تار را برای
دستگاه های مختلف قرار می دهم .

شور "راست کوک"دوسلدوفا
شور "راست کوک"دوسللار
شور "راست کوک"دوسلسلفا
شور "چپ کوک"دوسلفار
شور "چپ کوک "دوسلرر
شوردوسلدودو
سه گاهدوسللا کرنمی بمل
سه گاهدوفامی بملر کرن
سه گاهدوسلدودو
سه گاهدوفاسلمی کرن
سه گاه "چپ کوک"دوسلمی کرنمی کرن
سه گاه "چپ کوک"دوسلدومی کرن
سه گاه "چپ کوک"دوسلفامی کرن
سه گاه "راست کوک"دوفالا کرندو
سه گاه "راست کوک"دوسلسی کرنمی کرن
سه گاه " مخالف"دوفامی کرنر کرن
چهارگاهدوسلدودو
چهارگاهدوسلدومی کرن
چهارگاهدوسلرر
چهارگاهدوفادودو
چهارگاهدوسلسلر
همایوندوسلرر
همایوندوسلدودو
همایوندوسللا کرنر
همایوندوفاسلدو
همایوندوفاسل کرنمی بمل
ماهوردوسلدودو
ماهوردوفادودو
ماهوردوسلدوفا

 

نوادوسلدودو
نوادوسلدوفا
نوادوسلرر
نوادوفادودو
راست پنجگاهدوفادودو
راست پنجگاهدوسلدودو
راست پنجگاهدوسلر

ر

بیات اصفهاندوسلدودو
بیات اصفهاندوسلرر
بیات اصفهاندوفافادو
بیات اصفهاندوفادودو
بیات اصفهاندوفالا کرنمی کرن
دشتی راست کوکدوسلرر
دشتیدوفالار
دشتیدوفاسلدو
دشتیدوسلسیمی
دشتیدوسللار
دشتیدوفاسلدو
ابوعطادوسلفار
ابوعطادوفامی بملدو
ابوعطادوسلفامی کرن
ابوعطادوسلدودو
بیات ترکدوفامی بملمی بمل
بیات ترکدوفادودو
بیات ترک (زند)دوفاسی بملسی بمل
افشاریدوفاسلدو
افشاریدوفاسی بملدو
افشاریدوسلسلر
افشاریدوسلدودو
افشاریدوسلرر
افشاریدوسلدوفا
افشاریدوفاسی بملمی بمل
شور (ترکمن)دومیدودو
شور (تاجیکی)دوسلسلسل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد