لذت تار نوازی

لذت تار نوازی

نت تار و سه تار، شعر و موسیقی اصیل ایرانی
لذت تار نوازی

لذت تار نوازی

نت تار و سه تار، شعر و موسیقی اصیل ایرانی

باد صبا

مرحوم استاد صبا که هنرمندی‌اش زبانزد خاص و عام بود، در این اواخر اشعاری را که باید در ارکستر او اجرا شود، قبلا‌ً کنترل می‌کرد، یک روز یکی از رفقا از وی پرسید علت این کار چیست؟ صبا گفته بود این از اسرار کار من است، ولی به تو که دوست منی، برای اولین بار و آخرین بار خواهم گفت، علت این کار آن است که غالبا‌ً در اشعاری که در ارکستر من اجرا می‌کنند، این عبارت از طرف شعرا تکرار می‌شود «ای باد صبا!... ای باد صبا» یک روز در مجلسی که عده‌ای از خانم‌ها و افراد محترم حضور داشتند و ارکستری برنامه‌ای اجرا می‌کرد، آوازه‌خوان چند بار «باد صبا» را تکرار کرد، لحظه‌ای بعد، پیشخدمت کاغذی از طرف یکی از خانم‌های محترمه! به دستم داد که در آن چنین نوشته شده بود:
«جناب آقای صبا!
آدم خوب نیست از شدت خودستایی، از باد خود این‌قدر تعریف کند، لطفا‌ً بفرمایید آوازه‌خوان کمتر از باد صبا یاد کند که حال من و سایران به هم خورده است»
مرحوم صبا گفت: «این نامه خیلی به موقع رسید و در من مؤثر واقع شد، از آن به بعد اشعاری که در آن از باد صبا یاد می‌شود، را در ارکستر خود اجرا نمی‌کنم تا شنونده ناراحت نشود!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد