-
رنگ دشتی از رضا محجوبی
جمعه 9 خرداد 1393 17:24
-
چرا رفتی چرا من بیقرارم
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 17:08
چرا رفتی ؟! چرا من بیقرارم به سر سودای آغوش تو دارم نگفتی ماه تاب امشب چه زیباست ندیدی جانم از غم ناشکیباست چرا رفتی؟ چرا من بیقرارم به سر سودای آغوش تو دارم خیالت گر چه عمری یار من بود امیدت گر چه در پندار من بود بیا امشب شرابی دیگرم ده ز مینای حقیقت ساقرم ده چرا رفتی؟ چرا من بیقرارم به سر سودای آغوش تو دارم...
-
روزنامۀ خاطرات میرزا حبیب تارزن
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 12:14
سهشنبه 5 ذیقعدة سیچقان ئیل 1429 قمری – حسنعلی و اسماعیل و ماهبانو و چند شاگرد دیگر عصری آمدند مشق کردند رفتند. این حسنعلی حرف شنوی دارد، یک چیزی میشود. چهل و دو سال است شاگرد ماست، یک حرف بد از او نشنیدهایم. زیاد باوفاست. متصل خدمت میکند. امروز آهنگهای ما را که ترانسقریپسیون کرده بود آورد. این روزها میگویند...
-
تو کز محنت دیگران بی غمی
چهارشنبه 27 فروردین 1393 15:58
معلم به ناگه چو آمد ، کلاس ، چو شهری فروخفته خاموش شد سخنهای ناگفته در مغزها ، به لب نارسیده فراموش شد معلم ز کار مداوم مدام ، غضبناک و فرسوده و خسته بود جوان بود ودر عنفوان شباب ، جوانی از او رخت بر بسته بود سکوت کلاس غمآلود را ، صدای درشت معلم شکست ز جا احمدک جست بند دلش ، بدین بیخبر بانگ ناگه گسست بیا احمدک درس...
-
تفاوت تصنیف و ترانه
دوشنبه 7 بهمن 1392 10:00
ترانه غالباً 1. موسیقی آن فاقد موازین علمی است 2. وزن معینی ندارد و بنا بر میل خواننده کوتاه و بلند میشود 3. ساختمانی ساده دارد و فاقد آرایههای ادبی پیچیده میباشد تصنیف تصنیف در لغت به معنی صنف صنف کردن و دستهدسته کردن و نیز فراهم آوردن ساخته و پرداخته شده باشد؛ اما در اصطلاح به شعری اطلاق میشود که همراه با...
-
مفهوم تعریف ردیف در موسیقی ایران
دوشنبه 16 دی 1392 13:10
مفهوم تعریف ردیف در موسیقی ایران در فرهنگ نامه محروم دهخدا کلمه ء ردیف که از آن ردیف کردن نیز مشق می شود به معنی قطار کردن ، انتظام دادن ، به رده در آوردن آمده است . در موسیقی اصولی ایران نیز ردیف چنین معنی و مفهومی پیدا می نماید چرا که نغمات بطور منظم پشت سر هم قرار می گیرند . اگر بخواهیم تعریف جامعی از موسیقی اصولی...
-
بررسی ویژگی ها و تفاوت های متد های آموزشی موجود تار و سه تار
شنبه 7 دی 1392 12:45
- متد هنرستان موسیقی ملی: کتب دستور مقدماتی تار و سه تار ( در دوجلد) به کوشش اساتید موسی معروفی و روح الله خاقی یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین آثار آموزشی موجود می باشد. بدون شک اکثر نوازندگان معاصر و اساتیدی که بعد ها دست به ایجاد مکاتب آموزشی مستقل زده اند با همین شیوه ی اموزشی پرورش یافته اند ازاین رو ضمانت اموزشی...
-
تصنیف گلنار
چهارشنبه 20 آذر 1392 16:24
تصنیف گلنار آهنگساز: مجید وفادار دستگاه: شور (مایه دشتی) خواننده: داریوش رفیعی شاعر: کریم فکور گلنار، گلنار، کجایی که از غمت ناله میکند عاشق وفادار گلنار، گلنار، کجایی که بی تو شد دل اسیر غم دیدهام گهربار گلنار، گلنار، دمی اولین شب آشنایی و عشق ما به یاد آر گلنار، گلنار، در آن شب تو بودی و عیش و عشرت و آرزوی بسیار...
-
ساز خاطره
چهارشنبه 20 آذر 1392 14:24
امشب به ساز خاطره مضراب می زنم مضراب را به یاد تو بی تاب می زنم آری، کویر عاطفه ام، تشنه تواَم دل را به یاد توست که بر آب می زنم فانوس آسمانی و من هم ستاره وار چشمک به سوی زورق مهتاب می زنم رفت آن شبی که اشک مرا خواب می ربود امشب به سیل اشک ره خواب می زنم بین هجوم این همه تصویر رنگ رنگ تنها نگاه توست که در قالب می...
-
مناسبت ساخته شدن سرود «ای ایران»
دوشنبه 18 آذر 1392 08:39
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، امروز پری دخت آور همسر مرحوم غلامحسین بنان مهمان برنامه «یادنامه رادیو» رادیو نمایش بود. او در این برنامه از خاطراتش در مورد بنان و آوازهای معروف او صحبت میکرد. یکی از آوازهایی معروف بنان سرود «ای ایران ای مرز پرگهر» است. پری بنان درباره چگونگی سروده شدن این قطعه به داستانی...
-
ردیف نوازی باتکرار، تبدیل به بداهه نوازی می شود
یکشنبه 17 آذر 1392 15:56
هنگامی که یک نوازنده ویا استا د موسیقی ردیف نوازی شروع به نواختن می کند پایه واساس نواختنش را موضوعات از پیش آ موخته که هما ن گوشه ها،ضربی ها و..... قرار میدهد،وآنهارا بدون غرض درتغییردادن ویاجمله ساختن یا اینکه سعی کند که آنها رابا احسا س قوی ومتفاوت و....اجرا کند ، به تکرار روزانه نغما ت می پردازد .حتّی با این نیّت...
-
ردیف نوازی باتکرار، تبدیل به بداهه نوازی می شود
یکشنبه 17 آذر 1392 15:56
هنگامی که یک نوازنده ویا استا د موسیقی ردیف نوازی شروع به نواختن می کند پایه واساس نواختنش را موضوعات از پیش آ موخته که هما ن گوشه ها،ضربی ها و..... قرار میدهد،وآنهارا بدون غرض درتغییردادن ویاجمله ساختن یا اینکه سعی کند که آنها رابا احسا س قوی ومتفاوت و....اجرا کند ، به تکرار روزانه نغما ت می پردازد .حتّی با این نیّت...
-
تصنیف زهره
شنبه 16 آذر 1392 13:13
شعر:مهدی رئیسی خوانندگانی که این تصنیف را اجرا کرده اند:1.قوامی2.رفیعی3.کوروس دستگاه:سه گاه(زابل) آهنگ:محلی(مجید وفادار) یاد ازآن روزی که بودی زهره یار من دور از چشم رقیبان در کنار من حالیا خالی است جایت ای نگار من در شام تار من آخر کجایی زهره یاد داری زهره آن روزی که در صحرا دست اندر دست هم گردش کنان تنها راه می...
-
نت بندباز علینقی وزیری برای تار نت نگاری هوشنگ ظریف
شنبه 16 آذر 1392 12:51
فایل صوتی استاد هوشنگ ظریف
-
نت رفتم در میخانه - نوا برای تار
شنبه 16 آذر 1392 08:57
رفتم در میخانه حبیبم (۲) خوردم دو سه پیمانه (۲) من مستم و دیوانه حبیبم (۲) ما را که برد خانه (۲) دلبر عزیز شوخ و با تمیز برخیز و بریز زان می که جوان سازد عشقم به تو پردازد (۲) تو اگه عشوه بر(۲) خسرو (و) از عقب کوه (و) کنی همچو فرهادو (و) روم (۲) از عقب کوه (و) کنی تو مگر تو مگر ماه من نکو رویانی تو مگر شاه پری رویانی...
-
نت دیدی که رسوا شد دلم برای تار
سهشنبه 12 آذر 1392 16:46
-
چگونه به تمرین موسیقی بپردازیم
سهشنبه 12 آذر 1392 13:17
یک جلسه تمرین در چه صورتی می تواند موثر باشد؟ بایستی به گونه ای باشد که اولاً در آن تمرکز وجود داشته باشد، دوم اینکه هدفمند باشد و نکته سوم اینکه وقت مناسبی داشته باشد. نوازنده باید بتواند تمرکز کند و حواس خود را جمع نوازندگی کند، کنترل بدنش را داشته باشد (طرز نشستن، طرز ساز دست گرفتن، فرم انگشت گذاری). برای ایجاد...
-
تکنیکهای علمی و عملی تمرین موسیقی
سهشنبه 12 آذر 1392 11:38
تکنیکهای علمی و عملی تمرین موسیقی حتما شنیده اید کسی 10 سال است کلاس می رود و هر روز هم تمرین می کند، ولی اصلاً سازش شنیدنی نیست! چه اتفاقی افتاده که او تمرین کرده ولی پیشرفت نکرده است؟ با تمرین صحیح است که پیشرفت حاصل می شود و شیوه درست تمرین مبتنی بر اصول و قواعدی است که پیروی از آنها متضمن افزایش بهره وری می گردد....
-
آموزش ساخت تار به روش سنتی
سهشنبه 14 آبان 1392 15:09
"بنام آنکه آدمی را در نهایت هنرمندی خلق و خود استاد و هنرمندی والاست" با سروران عزیزی هستم که به میراث و فرهنگ ملی وطنمان ایران علاقه ای وافر دارند و در تلاشند که خود از باب هنر وارد و بساختن سازهای سنتی همت گمارند، هنر ودیعه ای است الهی و این در ذات و نهاد بشر است. موسیقی یعنی نظم و اگر نظم در ذات و نهاد...
-
نت دخترک ژولیده برای تار
سهشنبه 14 آبان 1392 12:10
نت دختر ژولیده برای تار دخترک ژولیده - اجرای هوشنگ ظریف - چهارگاه دخترک ژولیده - اجرای علینقی وزیری - چهارگاه
-
شرح احوال و آثار یحیی زرپنجه
شنبه 30 شهریور 1392 16:17
شرح احوال و آثار یحیی زرپنجه
-
گفتاری از دالای لاما
یکشنبه 17 شهریور 1392 11:23
هنگامی که از دالای لاما پرسیـده شـد که چه چیـز موجب شگفتی بسیار او می گردد، پاسخ گفت:انسان. چرا که او برای به دست آوردن پول، سلامتش را فدا می کند. سپس برای به دست آوردن سلامتی اش، پولش را فدا می کند. و او آن قدر نگران آینده اش می شود که از اکنون خود بی بهره می گردد و لذتی نمی برد؛ نتیجه آن می شود که وی نه در حال زندگی...
-
نگرشی بر شیوه ی گرفتن تار در قدیم
یکشنبه 10 شهریور 1392 15:35
آیا در گذشته تار را بر روی سینه قرار میدادند یا فقط یک ژست برای عکاسی بوده ؟؟ جوابهای مختلفی به این سوال داده شده است که ما را بر آن داشت تا به تحقیق و بررسی این امر بپردازیم . بعضی ها می گویند این شیوه گرفتن ساز به دلیل عکس گرفتن بوده است اما در هنگام نوازندگی مانند امروزی ها تار را بر روی پا می گذاشتند و می نواختند...
-
توضیح اجرای مضراب هاب راست و چپ سه تار در کلاس درس استاد حسین علیزاده
سهشنبه 29 مرداد 1392 12:09
توضیح اجرای مضراب هاب راست و چپ سه تار در کلاس درس استاد حسین علیزاده این تاپیک از وبلاگ http://topmusicians.persianblog.ir اقتباس گردیده است.
-
مهر مادری
یکشنبه 20 مرداد 1392 09:21
-
محیط کار خود را به یک محیط لذت بخش تبدیل کنیم
چهارشنبه 16 مرداد 1392 15:03
-
شاخص موفقیت
چهارشنبه 16 مرداد 1392 14:23
-
سلفژ
شنبه 12 مرداد 1392 11:31
سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان ها،دانشگاه ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیا می باشد و تمام نوازندگان،خوانندگان،آهنگس ازان،تنظیم کنندگان و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصه موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته باشند. در سلفژ سه مبحث به طور متناوب و جداگانه آموزش داده می شوند: 1-کانتاتی(صدا خوانی) 2-پارلاتی(وزن...
-
ابن سینا و علم موسیقی
شنبه 12 مرداد 1392 11:28
ابن سینا و علم موسیقی حسین ابن سینا ابن عبدالله معروف به ابن سینا دانشمند، فیلسوف و پزشک بزرگ قرن چهار و پنجم هجری قمری از بزرگان و علمای موسیقیدان زمان خود بوده است. او مباحث اصلی موسیقی را با نهایت دقت تشریح نموده و در این مباحث پیرو فارابی میباشد، عقاید او را تشریح میکند و در بسیاری موارد دارای ابداعات و ابتکار...
-
برخی اصطلاحات موسیقی
جمعه 11 مرداد 1392 23:14
تنور (صدا) تِنور (Tenor) نام بازهای از صدا در موسیقی و گونهای از صدای مردانه در خوانندگی و اپرا است. در مطالعه هارمونی معمولاً چهار قسمت صدایی مورد استفاده قرار میگیرد، بهنامهای سوپرانو ، آلتو ، تِنور و باس . تنور به زیرترین نوع صدای مردان گفته میشود که دامنهٔ آن بر اساس کلید سل ، از نُت دو زیرخط اول تا دو بالای...